Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság
Ügyfélszolgálat: +36 42 502 200
Átadták a vízügyi szakmai pályázatok díjait
Apr 23, 2020 Nádasi Zoltán - múzeumi ügyintéző
A Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság és a Magyar Hidrológiai Társaság Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Szervezete idén is szakmai pályázatot hirdetett a VÍZ VILÁGNAPJA alkalmából.

Ez a megyei középiskolák tanulói számára a 14-18 éves korcsoportban került kiírásra „Víz és klímaváltozás - Mindenkinek van feladata” címmel.

Az ENSZ március 22-ét nyilvánította VÍZ VILÁGNAP-jává, hogy ezzel is felhívja a szervezetek és magánszemélyek figyelmét a víz fontos szerepére életünkben. A célja az, hogy óvjuk, védjük környezetünket, s ezen belül a Föld vízkészletét.

A jeles nap minden évben ennek a nélkülözhetetlen elemnek egy-egy különleges tulajdonságát emeli ki. A 2020-as Víz Világnapja a Föld édesvizeinek megóvására és körültekintő, hatékony felhasználására fókuszál, mely életeket menthet. A hatékony felhasználása csökkenti az üvegházhatást. Mindenkinek szerepe van a klímaváltozás lassításában, lehetőleg tehát ne pazaroljuk a vizet!



A beérkezett pályázatok ezeknek a gondolatoknak a jegyében íródtak, s a dolgozatok magas színvonalon, saját gyűjtőmunkával készültek, önálló megállapításokat, valamint javaslatokat tartalmaztak. A bíráló bizottság nemrég eredményt is hirdetett:

A helyezettek a következő pályázók lettek:

1. díj.: Bodnár Éva és Bodnár Gabriella 12/B osztályos tanulók - Vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc Gimnázium.

2. díj.: Nagy Anett és Juhász Bence 11. B. osztályos tanulók - Vásárhelyi Pál Építőipari Környezetvédelmi - Vízügyi Szakgimnáziuma (ÉVISZ), Nyíregyháza.

3. díj.: Kerekes Panna és Szőllősi Angelika 12. C. osztályos tanulók - Vásárhelyi Pál Építőipari Környezetvédelmi - Vízügyi Szakgimnáziuma (ÉVISZ), Nyíregyháza.


Az első díjas két végzős diáklány ikerpár, a felkészítő tanáraik Szabó Sándor és Toldi Zoltán, utóbbi a Természetbarát Diákkör vezetője is, ahová a Bodnár testvérek is járnak. Éva ügyes rajzoló, ő készítette el a pályamunkájukhoz csatolt társasjáték illusztrációit. Azzal az általános iskolásokat célozták meg a környezettudatos viselkedésre nevelés érdekében. A pályázatukban elemezték, hogy a földi élet mennyi területén érzékelhető a klímaváltozás, amelyből kiderül az is, hogy mindenkinek van feladata, tennivalója ezen a téren.

A második helyezett ÉVISZ-es tanulók bemutatták, hogy az iskolájuk mit tesz a klímaváltozás kedvezőtlen hatásainak csökkentése érdekében, pl. többek között a szelektív hulladékgyűjtéssel, a műanyag nyílászárók beépítésével és az épület tetejére telepített napelem-rendszer működtetésével. Ezeket sok jó fénykép-felvétellel kiválón illusztrálták is.

A harmadik helyezettek szintén ÉVISZ-es diákok voltak, akik a dolgozatukat azzal is színesítették, hogy megkérdezték a tanáraik véleményét a témakörrel kapcsolatban. Így érdekes interjú-elemek készültek, hiszen a különböző érdeklődési körű, pl. humán vagy reál beállítottságú oktatóik szemszögéből tudták láttatni ennek a folyamatnak a megítélését.

A koronavírus okozta veszély-helyzet miatt a díjak átadására ebben az évben nem egy rendezvény keretében került sor, hanem a szervezők külön-külön juttatták el azokat a nyertes diákok számára az iskoláikon keresztül.